Ettglasjuice
21Maj/110

Day of the Tentacle [Spel PC]

Vad gör man om en lila tentakel dricker förorenat vatten och som följd får armar, blir supersmart samt bestämmer sig för att ta över hela världen? Då åker man såklart tillbaka en dag i tiden och stänger av den maskin som förorenat vattnet så att den lila tentakeln aldrig har möjlighet att dricka vattnet. I Day of the Tentacle händer just det här men när våra tre vänner Bernard, Laverne och Hoagie sätter sig i tidsmaskinerna går något fel och de sprids istället ut över tiden. Bernard är kvar i nutiden, Laverne hamnar 200 år i framtiden och Hoagie hamnar 200 år i dåtiden och tillsammans måste de hjälpas åt att lösa pussel i klassisk peka-klicka-stuk för att kunna återvända till sin nuvarande tid och stoppa den lila tentakeln från att förslava mänskligheten.

  • Humoristiskt upplägg.
  • Kul användande av tidsfenomenet som spelmekanik för att lösa vissa pussel.
  • Vissa riktigt roliga karaktärer (Purple Tentacle FTW!).
  • Stundtals väldigt humoristisk och syrlig dialog.
  • Ett för humorgenren väldigt passande röstskådespel.

  • Tidsfenomenet används i lite för få pussel.
  • Manuset har sina toppar men är överlag inte utmärkande roligt eller finurligt.
  • Även om det är få pussel som är direkt ologiska är det alldeles för många pussel där man lite av slump måste upptäcka hur de ska lösas. Utan att redan ha klarat spelet som liten hade jag nog aldrig tagit mig igenom det utan att fuska eller sluta spela i ren frustration.
  • Eftersom spelet är utspritt över tre tidsåldrar med olika karaktärer känns det ibland lite spretigt och det kan vara svårt att veta vad man egentligen är tänkt att lösa härnäst.

Som en gammal personlig favorit inom genren tar det emot att märka att spelet inte alls var riktigt så bra som jag ville minnas. På sina ställen används dock tidsresande på ett ypperligt sätt som pusselmekanik, ta till exempel ett tidigt pussel där man ska få ett träd nedhugget i forntiden för att få ner Laverne i framtiden som sitter fast i en av det då 400 år äldre trädets grenar. Tyvärr begränsas den här typen av pussel till förhållandevis få och vissa av dem är också väldigt långsökta och av sådan typ att man egentligen inte vet varför man gör vissa saker förrän det långt senare uppenbaras ett nytt problem som man då redan har löst. Day of the Tentacle är aldrig dåligt men skulle troligtvis för alla utom hängivna fans till genren anses vara alldeles för frustrerande och ologiskt.

Speciella kriterier: Hanteras tidsparadoxer på ett kreativt, roligt eller allmänt bra sätt?

Ett halvtomt glas innebär att spelet inte är särdeles bra och rekommenderas därför inte, men uppfyller ändå de speciella kriterier som ställts. I fallet Day of the Tentacle rör det sig om ett godkänt peka-klicka-äventyr som dock använder tidsfenomenet på ett ypperligt sätt för att skapa humoristiska situationer och lösningar på pussel. Det finns dock många spel inom genren både från LucasArts själva såväl som andra utvecklare som är mycket bättre och man bör spela innan man ger sig i kast med Day of the Tentacle. De som dock redan har spelat igenom LucasArts många bättre äventyrsspel (Curse of Monkey Island, Full Throttle, The Dig och Indiana Jones and the Fate of Atlantis för att nämna några) och vill ha mer av samma typ bör man ta en närmare titt på Day of the Tentacle.

Vad tycker du om Day of the Tentacle? Hur är din relation till peka-klicka-äventyr i allmänhet och LucasArts-äventyr i synnerhet? Är Day of the Tentacle en gammal favorit eller ett av spelen som du missat? Kommentera nedan och dela med dig av dina intryck från spelet eller genren i övrigt!

Av Andreas Berg

Systemvetarstudent på dagen, podcastare i Farfararsparadoxen på natten.

Kommentarer (0) Trackbacks (0)

Ännu inga kommentarer


Leave a comment

(required)

Inga trackbacks ännu.